I den här artikeln presenterar vi dem topp 3 billigaste elbilarna just nu. Vad är det som skiljer dem åt? Uppehåller de en hög kvalitet trots sitt låga pris? Allt du kan tänkas behöva svar på när du letar efter en billig ny elbil hittar du här!

När elbilarna började få sin plats i samhället var de för de flesta en otillgänglig miljöhjälte. Laddboxarna var få, kunskapen om hanteringen av elbilar var svag och framförallt var de riktigt dyra. För många blev det helt enkelt för svårt att kunna köpa en elbil, trots att många gärna ville dra sitt strå till stacken för en minskad miljöpåverkan.

Idag är situationen helt annorlunda och både elbilar liksom laddboxar går att se var man än är. Idag är det nämligen inte bara Tesla och andra ledande varumärken inom elbilar som finns på marknaden, utan en lång lista på de allmänt kända biltillverkarna har hakat på trenden. Nu finns det möjlighet att köpa en ny elbil för i princip samma pris som en bensindriven bil.

3. Volkswagen e-Up! - 278 400 kr

Maxhastighet: 130 km/h

0-100 km/h: 11,9 s

Räckvidd: 260 km

Elförbrukning/mil: 1.2 kWh

Elkostnad/mil: 1,5 kr

Just nu är Volkswagens elbil e-up den tredje billigaste elbilen på marknaden. Tar man en närmare koll på bilen kan man också förstå varför. Volkswagen har dragit in på alla "onödiga" kostnader som tillkommer genom de många lyxfaktorerna som installeras i bilen. Tar man Tesla som exempel, så har de flera funktioner som mer kan ses som en bonus till vad man egentligen behöver i en elbil - exempelvis att kunna spela TV-spel eller kunna reglera temperaturen i bilen för att lämna hundarna vid korta ärenden. I denna Volkswagen hittar vi bara det som verkligen behövs - ett fordon att förflytta sig i som är eldriven.

På vissa sätt påminner bilen om en 70-tals bil, då maxhastigheten enbart är 130 km/h till skillnad från de flesta bilar som närmar sig 200 km/h i samma kategori. Inredningen följer 70-tals temat och är avskalad och simpel, liksom är teknologin begränsad till de grundläggande finesserna.

Volkswagen e-Up är helt enkelt simpel, men erbjuder allt du behöver och faktiskt också lite till. Trots sin billiga prislapp kan du ta dig 26 mil på en laddning, med en elkostnad på cirka 1,5 kronor per mil. Kör du mycket i stadsmiljö är bilen speciellt ultimat för dig, då den både är liten och nätt samt är utrustad med en backkamera och parkeringsradar för smidiga och enkla parkeringar. Självfallet är även en elbil utan växling en stor fördel för långa köer i stadstrafik.

2. Skoda Citigo e iV - 268 400 kr

Maxhastighet: 130 km/h

0-100 km/h: 12,3 s

Räckvidd: 260 km

Elförbrukning/mil: 1,5 kWh

Elkostnad/mil: 1,8 kr

Denna elbil från varumärket Skoda kommer liksom e-Up! från Volkswagen-koncernen. Skillnaden mellan denna bil och den förstnämnda är därför minimal i fråga om prestation och kostnader. Det som skiljer dessa åt främst är egentligen utsmyckningen, där Volkswagen e-Up upplevs en aning mer "lyxig" av hänsyn till materialvalen. Skoda Citigo e iV är också anpassad främst för stadskörande, men går självklart bra att köra på andra vägar också.

1. Seat Mii Electric - 264 900 kr

Maxhastighet: 130 km/h

0-100 km/h: 12,3 s

Räckvidd: 260 km

Elförbrukning/mil: 1.4 kWh

Elkostnad/mil: 1,7 kr

Den absolut billigaste elbilen på marknaden just nu är Seat Mii Electric, en liten elbil från varumärket Seat som, liksom de andra två elbilarna, är en del av Volkswagen-koncernen. Förståeligt är även denna elbil mycket lik Volkswagens e-Up! och Skodas Citigo e iV, men kammar fortfarande hem titeln som billigast tack vare små skillnader i material och design.

Den här elbilen är också bäst anpassad för stadsklimat, men har inga problem att köra på motorvägar eller landsvägar heller. Mii Electric har dessutom fått extra beröm för dess låga motorljud samt sportiga känsla trots det låga priset.

Vilken är bäst?

Att välja mellan dessa tre bilar är svårt, då de är så lika. Den slutsatsen man kan dra dock är att Volkswagens e-Up är lite snabbare, billigare i form av elkostnad och elförbrukning per mil och överlag lite lyxigare uppbyggd. Seat Mii Electric är lite billigare, lite enklare och har en sportigare look med samma funktioner som e-Up, men kostar en aning mer per mil. Skoda Citigo e iV är någonstans mittemellan. Det är omöjligt att säga vilken som skulle vara bäst, då de alla har olika styrkor beroende på hur man ser på det. Det är helt enkelt upp till dig att bestämma vilka prioriteringar du har och hur de uppfylls i varje bil.

Dyr men ändå billigast?

även om dessa elbilar är enkla och kan enkelt anses vara "dyra" i jämförelse med bensinbilar i samma funktionsgrad, så måste man ta hänsyn till kostnaden i längden. Då varje mil är så mycket billigare att ladda än att tanka, fordonsskatten är så mycket lägre och du dessutom får 60 000 kr i avdrag på priset vid köp av ny elbil - så jämnar dessa kostnader ut sig i längden. Om det viktigaste för dig är att utnyttja bilens främsta funktion - vilket är att ta dig från punkt A till punkt B - då har du det du behöver och mycket mer i dessa billiga elbilar.

När det gäller elbilar får man se det som en investering i sin egen ekonomi långsiktigt liksom i klimatet. Idag är elbilarna fortfarande dyrare än vad de borde vara jämfört med bensinbilar, men det går hela tiden åt rätt håll. ökar efterfrågan efter elbilar, både billiga som lite dyrare, kommer marknaden hela tiden arbeta för att möta behovet. Till slut kommer elbilar vara en norm och då kommer priserna reflektera det, men för att hamna där måste vi börja prioritera att köpa elbilar redan nu - om det så är den billigaste. Det blir en investering både för dig och klimatet!

Ladda bilen hemma

De flesta elbilar laddas direkt ur ett vanligt eluttag. I värsta fall kan det innebära en påtaglig brandrisk, men även bortsett från risken så är det långsam laddning.

Det moderna och säkra alternativet är en robust laddbox installerad av certifierade elektriker. Sedan årsskiftet 2021 och den nya skattereduktionen för grön teknik dras halva kostnaden för laddbox och installation av direkt på priset.