Hittills i år har det registrerats nästan 30 000 nya elbilar på den svenska marknaden enligt sidan car.info. Tittar man på listan över vilka bilmodeller som är populärast har Volkswagen tagit på sig ledartröjan och petat ner Tesla till andraplatsen. På tredjeplats hittar vi sydkoreanska KIA som blir ett allt mer populärt märke för elbilsfrälsta i Sverige.

Nyregistreringen av bilar i Sverige har sjunkit med ungefär en fjärdedel under juli månad. Däremot har försäljningen av rena elbilar mer eller mindre dubblats om man jämför med samma månad i fjol. Under juli månad rullade det ut ungefär 2 500 elbilar på Sveriges vägar. Idag är var sjunde ny bil på den svenska marknaden eldriven. Något som delvis beror på att många företag ser över sina policys och aktivt arbetar för att få in elbilar i sina bilpooler.

En del av intresset kan även förklaras med de låga driftskostnaderna för en elbil. En tumregel man brukar ha är att en elbil drar cirka två kilowattimmar per mil vid landsvägskörning.

Antalet laddhybrider på marknaden är fortfarande fler till antalet. Andelsmässigt står elbilarna idag för 40 procent av alla bilar som är laddbara i Sverige. Även det är en fördubbling om man jämför med samma månad i fjol. Om man väljer att ladda sin bil hemma betalar med i runda slängar mellan 1 krona och 1,50 kronor per kilowattimme. I praktiken innebär det att milkostnaden hamnar någonstans runt 2 till 3 kronor per mil. Väljer man istället att ladda bilen på en laddstation kan det mellan tummen och pekfingret kosta cirka tre kronor per kilowattimme. Det innebär en milkostnad på sex kronor. Det kan man jämföra med literpriset på diesel som i skrivande stund ligger runt 16,50 kronor idag.

Med det sagt kan 'bränslekostnaderna' för ett elfordon vara lika varierande som det är med bensin- eller dieselmotorer, och en lång räckvidd berättar heller inte alltid hela historien. Men billigare blir det garanterat. Här kan du läsa mer om vilka olika typer av laddboxar det finns på marknaden och göra en jämförelse mellan de olika modellerna som går att köpa just nu.

Så - vilka elektriska bilar vill vi svenskar helst äga? De mest populära nyregistrerade elbilarna för perioden 1 januari 2021 till 1 augusti 2021 i Sverige är följande modeller enligt sidan car.info:

Volkswagen ID.4 (3708 sålda bilar)
Tesla Model 3 (3104 sålda bilar)
Kia Niro (3000 sålda bilar)
MG ZS SUV (1921 sålda bilar)
Volkswagen ID.3 (1885 sålda bilar)
Polestar 2 (1406 sålda bilar)
Skoda Enyaq iV (1316 sålda bilar)
Nissan Leaf (1182 sålda bilar)
Audi e-tron (1112 sålda bilar)
Renault ZOE (723 sålda bilar)

Intresset för elbilar är med andra ord stort i Sverige. Detta följer en trend som vi även ser i resten av Europa. Enligt den europeiska bilförsäljningsorganisationen ACEA står helt elektriska bilar för 7,5 procent av marknaden i Europa (om man räknar från april till juni). Det innebär en ökning från 3,5 procent under motsvarande period i fjol.

Det är en glädjande utveckling som är viktig för att vi ska nå uppsatta klimatmål. Experter är i stort sett överens om att elfordon skapar ett lägre koldioxidavtryck under sin livstid än bilar och lastbilar som använder traditionella förbränningsmotorer. Inte minst idag med användningen av grön el vid tillverkningsprocessern samt det faktum att de flesta bilföretag satsar på att återvinna bland annat äldre batterikomponenter.